Eligibility Determination of Speech-Language Impairment for Bilingual Students: English & Spanish

 


ELIGIBILITY DETERMINATION OF SPEECH-LANGUAGE IMPAIRMENT FOR

BILINGUAL STUDENTS
GA Rules & Regulations filed through November 27, 2023
GA. Comp. R. & Regs. 160-4-7-.05

 

A speech impairment may include the atypical production of speech sounds resulting from phonology, motor or other issues. The term speech sound impairment DOES NOT include: 

 

A) Inconsistent or situational errors;


B) Communication problems primarily from regional, dialectic, and/or cultural differences.

 

A speech-language impairment may involve, in any combination, the form of language (phonology, morphology, and syntax), the content of language (semantics) and/or the use of language in communication (pragmatics) that is adversely affecting the child's educational performance. The term language impairment DOES NOT include:

 

A) Children who are in the normal stages of second language acquisition/learning and whose communication problems result from English being a secondary language unless it is also determined that they have a speech language impairment in their native/primary language.


B) Children who have regional, dialectic, and/or cultural differences.

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Based on the rules and regulations of Georgia, if a student is determined to have average speech-language skills in at least one language, then an impairment does not exist.

A speech-language impairment exists when significantly low scores are obtained on several measures in all the student’s languages. Also refer to the Individuals with Disabilities Education Act, Section 303.321.



DETERMINACIÓN DE ELEGIBILIDAD DEL DETERIORO DEL HABLA Y LENGUAJE PARA ESTUDIANTES BILINGÜES


 
Reglas y regulaciones de Georgia presentadas hasta el 27 de noviembre de 2023
GA Comp. R. y Regs. 160-4-7-.05

 

Un deterioro del habla puede incluir la producción atípica de sonidos del habla como resultado de problemas fonológicos, motores u otros. El término deterioro del sonido del habla NO incluye:

 

A) Errores inconsistentes o situacionales;

 

B) Problemas de comunicación principalmente por diferencias regionales, dialécticas y/o culturales.

 

Un deterioro del habla y el lenguaje puede involucrar, en cualquier combinación, la forma del lenguaje (fonología, morfología y sintaxis), el contenido del lenguaje (semántica) y/o el uso del lenguaje en la comunicación (pragmática) que está afectando negativamente la capacidad del niño en el desempeño educativo. El término deterioro del lenguaje NO incluye:

A) Niños que se encuentran en las etapas normales de adquisición/ aprendizaje de un segundo idioma y cuyos problemas de comunicación resultan de que el inglés es un idioma secundario, a menos que también se determine que tienen un impedimento del habla en su idioma nativo/primario.

 

B) Niños que tienen diferencias regionales, dialécticas y/o culturales.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Según las reglas y regulaciones de Georgia, si se determina que un estudiante tiene habilidades de habla y lenguaje promedio en al menos un idioma, entonces no existe un impedimento. Existe un deterioro del habla y el lenguaje cuando se obtienen puntuaciones significativamente bajas en varias medidas en todos los idiomas del estudiante. Consulte también la Ley de Educación para Individuos con Discapacidades, Sección 303.321.



Translated by: Dr. Cristina Saldaña, SLP

For a quick download of this information in letter form, click on LETTER OF DETERMINATION.

For more information regarding the state regulations, visit CASETEXT.


Comments